Mee met de tijd

Nooit gedacht dat ik mijzelf als ouderwets of conservatief zou zien maar het is een feit: ik loop achter. En met mij Joy. Nu Joy in het 'gifted and talented' programma zit mag zij af en toe haar iPad mee naar school nemen. Ouders stelden vragen over hoe dat gebruik gemonitord werd. Ik bleef stil. Joy heeft geen iPad en ik ook niet. Toch maar eens tijdens de koffie met twee dames mijn voelhoorns uitsteken over de voor- en nadelen van een iPad. Daar werd wat medisch onderzoek bij gehaald dat iets vertelde over hoe hersens evolueren met het gebruik van digitale technologie. Het werd een interessant gesprek, dat later nog eens met anderen is voortgezet, en uiteindelijk geloof ik dat het voor Joy toch wel goed is als zij liever nu dan later ingewijd kan worden in hoe technologie werkt tegenwoordig. Zelf heb ik bijblijven een beetje opgegeven toen de smart phones kwamen. Inmiddels heb ik er wel een maar gebruik die minimaal. Ik zie een 82-jarige met iPad en iPhone rondlopen en haar leven leiden. Dan moet ik toch nog wel een beetje een inhaalslag kunnen maken hoop ik, voordat ik het echt niet meer volg. Dus tegen alle geschreeuw van de zuinige Nederlandse en milieu bewuste genen in heb ik een mini iPad aangeschaft terwijl Joy's mini laptop nog 'leeft'. Die nu zeer waarschijnlijk gaat verstoffen en absoluut waardeloos is. Dan komt nu de volgende stap: hoe gaan wij dit managen? Hier komt mijn vraag naar jullie, wat doen jullie en hoe? We hebben al afspraken over maximaal gebruik voor plezier (spelletjes, youtube etc) en die afgesproken tijd kan zij verliezen of uitbreiden afhankelijk van gedrag en bijdragen in het huishouden. Wat mij betreft mag zij de iPad net als de computer gewoon gebruiken om iets op te zoeken etc. Maar wat komt erop? Zijn er bijvoorbeeld apps die Joy's Nederlands taalgebruik kunnen ondersteunen? We doen te weinig aan haar Nederlands: we spreken het nog maar lezen doet ze nauwelijks nog en schrijven al helemaal niet. Ik merk het aan hoeveel moeilijker het voor haar wordt om dingen aan mij uit te leggen. Dus ben ik opnieuw voornemens om het jeugdjournaal weer eens aan te zetten maar vergeet dat gemakkelijk. En we gaan weer dictee doen en samen lezen. Maar apps? Wat voor apps/spelletjes zijn okee, zonder geweld, super materialistisch of seksistisch gedoe? Als spelletjes ook educatief zijn en wat hersengym teweegbrengen graag natuurlijk maar dat hoeft niet altijd. Zijn er die jullie kunnen aanraden? Graag jullie reacties, ik zit op jullie advies en suggesties te wachten. Bedankt alvast! Liefs, Astrid

No comments: