Sterrenkijken

Joy vroeg mij net om samen sterren te kijken. Gek genoeg doen wij dat zelden hoewel het hier altijd vroeg donker is en nauwelijks bewolkt deze tijd van het jaar. Enfin, terwijl ik Kirsten probeer te bellen om haar met haar verjaardag te feliciteren zet Joy alles klaar buiten. Word ik in een stoel geplant en moet ik met mijn ogen dicht zitten. Vervolgens geeft Joy mij een sterrenkijker. Ik mag zeggen welke planeet ik wil zien. Wauw, denk ik, hoe gaat zij dat uitvogelen? Pas als zij ja zegt mag ik kijken en voila! Bestel ik de maan, zie ik de maan. Bestel ik venus, zie ik venus. Wat blijkt? Ze heeft op verschillende keukenrolkokers het uiterlijk van de oppervlakte van de planeten geplakt en hield daar een lichtje achter als ik erdoorheen keek. Het klinkt misschien droog maar het was heel grappig. De stoelen stonden namelijk goed opgesteld om de sterrenhemel te zien en het was vanavond toevallig licht bewolkt. En intussen krijg ik close ups beelden van de diverse planeten. Heerlijk vind ik het dat ze nog zo kind is, terwijl zij ondertussen ook heel hard opgroeit. Joy is een gazelle die bijna net zo lang is als ik en er al heel vrouwelijk uit kan zien. Gelukkig op een natuurlijke manier; ze vindt verkleden en opdoffen wel leuk maar heeft er helemaal geen behoefte aan om zich in het openbaar als een tiener te gedragen of er zo uit te zien. Spelen met vriendinnen is natuurlijk het leukste wat er is. Hier een foto van het circusoptreden met Pixie in het park. En een knuffel aan het eind van ponykamp.
Deze maand is een drukke voor ons. Joy heeft weer volop extra training voor het jaarlijkse Sandfly Circus optreden. We zitten nu ook samen in een drumband Wasamba en hebben ons eerste optreden tijden de opening van het Shinju festival. En weer in de parade en dan nog voor International Peace Day. Dat is spannend genoeg voor het drummen (Joy is goed, ik kom net mee) maar vooral leuk vanwege de kostuums: we moeten er feestelijk uitzien. Voor avondoptreden ook nog belicht. Goddank hebben wij hulp met het maken van kostuums want ik kan mij echt niet herinneren wanneer ik voor het laatst opgedoft was. Als er foto's of video's gemaakt worden delen we die natuurlijk. Oh ja, in plaats van foto's proberen Joy en ik wat korte videos te maken. De enige plek waar ik die op kwijt kan is Facebook denk ik. Wij zijn echter niet met iedereen op deze mailinglist 'vriendjes' omdat ik fb graag beperkt houd tot familie en intimi. Als iemand andere suggesties heeft om korte filmpjes te kunnen delen, laat het even weten ajb. Dank. Wat gebeurt er verder? Joy is nog steeds niet helemaal gezond. Ze heeft een heftige herstelperiode gehad na de operatie aan haar neusamandelen en was nog steeds niet van de hoofdpijnen af. Vandaag had zij voor het eerst sinds maanden bijna geen hoofdpijn, geweldig! Voor Joy heel fijn en ik ben natuurlijk heel opgelucht wat dat wijst erop dat haar laatste behandeling aanslaat. Ze had weer eens echt energie en was veel vrolijker. Hopelijk zet dit door en kunnen wij een jaar van gezondheidsperikelen nu afsluiten. Joy verheugt zich ontzettend op de komst van Rick. Ze wil hem vooral naar ieder mogelijk restaurant meenemen want we delen een liefde voor lekker eten. Wie niet eigenlijk? Terwijl Rick hier is hebben wij twee weken vakantie en gaan we ook een weekend naar Birdwood Downs. De afgelopen maanden zijn we daar bijna maandelijks geweest om paard te rijden. Nu ja, Joy rijdt met een paar andere meiden, ik 'pas op', we slapen in een slaapzaal in de stal en voor eten kunnen we lekker aanschuiven drie keer per dag. Dus hoewel ik verantwoordelijkheden heb geniet ik ook van het daar zijn en het van huis weg zijn.
Ah thuis. Onze kuikens zijn nu 3,5 maand oud en gaan ws bijna leggen. Het was zo grappig toen ze klein waren: om Pixie voor te zijn met jaloezie hadden we haar mama gedoopt en ze ging er voor. Billen schoon likken en op tijd naar bed brengen; ze heeft wekenlang op de kuikens gelet als wij naar school en werk waren. Nu zijn ze bijna net zo groot als de andere twee kippen en wonen dus al een tijdje buiten. Met zijn vieren eten ze ons de oren van het hoofd. De jonkies hebben ook ontdekt dat de sla uit de groentetuin lekker en vers is dus ontsnappen soms uit hun ruimte. Blijft voor mij rucola en spinazie over want die lusten ze niet. Zolangzamerhand kan ik wel een watermeloenen winkel beginnen; die groeien overal en goed. Hoewel zeker niet alles wat ik gezaaid heb het goed doet, komt er voor het eerst mais aan, boontjes, veel Aziatische groenten, onze tomatenplant is echt een gigant (2m hoog, 2m breed) en de kruiden doen het goed dit jaar. Joy doet het zoals altijd goed op school. Drumt nog steeds. Schildert. En leest. Ik doe hetzelfde werk en reis daar wat minder voor maar nog wel wat. Vind het leuk om supervisor te zijn en nog steeds cliƫnten te zien voor mediation of counselling. Werken met stellen is echt leuk, dat lijkt raar als het over conflict of relatieproblemen gaat, maar het is zo. Binnenkort weer een AVP workshop. Ik sport wat meer met een groepje in het park, twee keer fitness en een keer rennen per week en dat doet mij goed. Wel om 5.30 uur beginnen want anders is het te warm. Moest poseren voor het intranet en de receptie dus zowaar hier een foto van mij.
Niets bijzonders dus, het leven zoals het is. Wij zijn heel benieuwd naar hoe het met jullie is en verheugen ons op de trip laat dit jaar. Omdat we rond de kerst komen verwachten we niet zoveel mensen te kunnen zien want dat is al zo druk voor iedereen, maar hopelijk kunnen we eind januari weer ergens een plek prikken en samenkomen. Bidt dat het sneeuwt want anders wijken we uit: Joy wil sneeuw zien dus als Amsterdam het laat afweten ontsnappen we misschien naar de Ardennen voor een paar dagen. Hmm, dat kunnen we natuurlijk ook met een groepje doen voor een weekend... In Suriname worden we verwacht en verwend. We verheugen ons heel erg op ons bezoek. Liefs

No comments: