New beginnings

Wij willen iedereen die ons steunt wat betreft de Japan reis welgemeend en hartelijk bedanken. Ontvangen genereuze giften, inkomen van klusjes en door wat planten en spullen te verkopen hebben wij nu $1550 van de $4700 ingezameld, fantastisch! Het geeft hoop dat het gaat lukken en hoop voelt een stuk beter dan zorg :) Voor de twee Perth school kampen hebben wij een $500 scholarship ontvangen en die betaald het grootste deel van de kosten van een kamp. Onze nieuwe hobby dit jaar is sparen en heel weinig uitgeven, en tot nu toe hebben we daar best plezier in. We snoepen ook bijna niet meer en dat is natuurlijk alleen maar goed, hoewel ik chocola mis. Joy gaat nu tweewekelijks naar drummen en schilderen en dat scheelt, het houdt de week ook wat rustiger. We zijn ons er beiden van bewust dat wij nog steeds een leven van 'privilege' leiden dus lijden niet ;) Ik geloof dat het wel goed is om voor een periode het bewustzijn te verhogen van wat we al hebben, zelf kunnen doen, zonder kunnen enzovoorts al zijn we nooit big spenders geweest natuurlijk. Doen jullie dat ook en zo ja, hoe ervaren jullie dat? We hebben tijdens de vakantie grote opruiming gehouden en wat dingen georganiseerd. Dan kom je veel tegen. Zo ook een paar briefjes zoals ik ze al maak sinds Joy geboren met een gedateerde gebeurtenis of uitspraak, zodat ik ze niet vergeet. Behalve haar zindelijkheid datum en het wisselen van tanden kwam ik uitspraken tegen: 'Mam, je moet me niet zo ophakten' maart 2010 (Joy dus 6 jaar oud), een oudje van preprimary dus ook 2012 'Ada is heel contractif'. Ik vroeg wat dat was en zij zei: 'omdat zij heel druk is, en naughty; zij slaat de juf'. Juni 2012: 'Die kat is netjesest'. Januari 2015 een 'bloedstolsel'. September 2015 genoteerd maar al heel lang in gebruik 'vierjaardag'. En we hebben nu een echt verjaardagskalender, op de wc! Eindelijk onze Nederlandse stempel echt op het huis gedrukt, haha. Als je niets van ons hoort, dan sta je er niet op dus laat ons dat dan maar subtiel of niet zo subtiel weten want jullie horen er allemaal op! Ondertussen ben ik heel blij met onze brug. Ja, een brug, nou ja hier noemen ze het een walkway omdat het geen leuningen heeft en ik noem het meer een vlonder. Vlonder begrijpen Aussies niet. Maar goed, het ligt over de vijver en het ziet er mooi uit. De afgelopen jaren heb ik latjes bij elkaar gebietst als bouwers in de buurt hout overhadden. Een vriend heeft het in elkaar gezet en we hebben het samen geïnstalleerd. Dat betekende een zondag van 6-17 uur aan het werk inclusief onderhoud van de vijver, met een heel mooi resultaat. Dit weekend de afwerking en dan is het klaar. Hij is best breed omdat de vijver echt schaduw nodig heeft en begroeiing in en rond de vijver problemen geeft met de pomp en onderhoud plus wortels het zeil kunnen doorboren. Op deze manier is er schaduw, het ziet er mooi uit, de brug is breed genoeg om er comfortabel over te lopen, op te zitten en zelfs yoga op te doen (yes!). Plus we hebben 4m2 gebruiksoppervlakte teruggeclaimd (spelling?) van de tuin en een veel betere toegang tot het tot nu toe ongebruikte platje midden in de groententuinmandala. En we hebben nu een kleine vuurplaats. De papyrus moet er nog uit. Meer foto's staan op Facebook. We hebben een nieuw kippenfamilie lid: Smokey (ik noem haar Bandit). Een eendagskuiken kregen wij van de dame die een van onze jonge hanen had overgenomen. Zij is zwart met een blonde kont, heel grappig. Garlic was al weken weer 'broody' of 'clucky' (broeds?) en wat ik ook deed ze kwam niet uit de trance. Ik dacht dat een baby dat wellicht wel voor elkaar zou krijgen. We kregen haar donderdagmiddag iets ouder dan een dag en ze zijn al helemaal knus samen. We houden ze twee dagen/nachten binnen, ten eerste zodat zij goed kunnen wennen maar ook zodat ik morgen tijd heb om het kippenhok weer kuikenveiling te maken. Door de regen de laatste tijd zijn er zo ontzettend veel muggen dat ik het een dagje uitstel; morgen van top tot teen insmeren en doorbijten, de jungle weer in en wederom alles een beetje op orde maken. Joy heeft inmiddels haar draai op de middelbare school redelijk gevonden. Ze vindt vooral de 'extention' klassen erg leuk en interessant, heeft veel te vertellen over wat zij leert en ook over hoe en wat het allemaal reilt en zeilt. De sfeer is goed vindt zij en nieuwe klasgenoten aardig. Ze wordt groot...

No comments: